כללי

מה ההבדל בין הכולסטרול טוב והכולסטרול רע?

דלקת מפרקים - תמונה ראשית

כבר שנים מזהירים אותנו מכולסטרול באופן כללי.
היום אנחנו יודעים שישנם שני סוגים, כולסטרול טוב וכולסטרול רע, ושאחד מהם אפילו מטיב עם הבריאות שלנו.
לא קשה לנחש איזה מהם.

כולסטרול נחשב לאויב והאנושות. כיום, לנוכח המחקרים והתובנות המדעיות כבר ברור לכולם שאמנם צריך להפחית בצריכת כולסטרול, אבל שזה לא חד ערכי ושהתמונה מורכבת ומסובכת הרבה יותר.

מה זה בכלל כולסטרול?

למעשה, זהו חומר שומני בעל תפקידים חשובים בגוף: בניית המעטפת של תאי הגוף, ייצור הורמונים, ויטמין D, מלחי מרה ועוד.

הכולסטרול מיוצר ברובו בכבד.
הוא מועבר לכל תאי הגוף בזרם הדם על גבי חלבונים שנקראים ליפו-פרוטאינים (ליפו = שומן, פרוטאין = חלבון), שגם הם מיוצרים בכבד.
ישנם שני סוגים של ליפו-פרוטאינים והם אלה שמגדירים את סוג הכולסטרול.

מה ההבדל בין כולסטרול טוב לכולסטרול רע?

הכולסטרול הרע נישא בזרם הדם על גבי ליפו-פרוטאין בצפיפות נמוכה, לכן הוא נקרא LDL   – ראשי תיבות של המושג  Low Density Lipoprotein.
הוא נחשב ל"רע" משום שהכולסטרול הזה נוטה לשקוע בדופנות כלי הדם ולייצר בהם משקעים טרשתיים שנקראים פלאק.
אותו פלאק שמצטבר בדופנות כלי הדם, הוא האויב האמתי משום שהוא יכול לגרום לחסימות של כלי הדם, למחלת טרשת העורקים, להתקף לב, שנקרא גם אוטם שריר הלב או לאירוע מוחי, כלומר לשבץ.

הכולסטרול הטוב, לעומת זאת, נישא בזרם הדם על ידי ליפו-פרוטאין בצפיפות גבוהה, לכן הוא נקרא HDL  – High Density Lipoprotein הוא נחשב ל"טוב" משום שתפקידו לספוג את שאריות הכולסטרול הרע,
לשאת אותו בחזרה לכבד כדי להרחיק אותו מדופנות כלי הדם. לכן כולסטרול הטוב דווקא מועיל ורמות גבוהות שלו מפחיתות את הסיכון למחלות לב ולשבץ מוחי.

האם אפשר להשפיע על כולסטרול טוב ועל כולסטרול רע?
כ-70% מהכולסטרול מיוצרים בגוף, על ידי הכבד, ורק כ-30% מהכולסטרול מגיע לדם בעקבות המזון שאנחנו אוכלים, כלומר מושפע מהתזונה שלנו.
עלייה משמעותית של הכולסטרול הרע, אשר בדרך כלל מתגלה בבדיקות דם, היא תוצאה של נטייה גנטית. במקרים כאלה יומלץ בדרך כלל על שימוש בתרופות.

אלו חלק מסוגי מזון שמומלץ להפחית את אכילתם:
  • מזון שעשיר בשומן מן החי, שנקרא גם שומן רווי, כמו מוצרי חלב, מוצרי בשר מעובד ונתחי בשר מסוימים, שמכילים כמות גבוהה של שומן.
  • ישנם שני סוגים של שומן צמחי שהינם רוויים: שמן קוקוס ושמן דקל. שני סוגי השומן הללו נמצאים בדרך כלל במאפים, גלידות וממתקים.
  • שומן צמחי נוסף שכדאי להמעיט באכילתו הוא שומן טרנס. זהו שומן שעבר בתהליך כימי שנקרא הידרוגנציה, הוא נמצא במרגרינה ובכל מה שמכיל אותה, כמו מיני מאפים ועוד.

 

לעומת זאת, ישנם גם מזונות שיכולים סייע להפחית את רמות הכולסטרול, כמו:

  • שומן חד בלתי רווי, שנמצא בעיקר בשמן זית, שמן קנולה, אגוזים ושקדים.
  • סיבים תזונתיים, שנמצאים בפירות, ירקות, קטניות ודגנים מלאים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *