כללי

צריכת קפאין בהקשר לבריאות הגוף

קפאין הינו חומר ממריץ המצוי בטבע והוא נצרך על ידי כל אחד ואחת מאיתנו במינונים כאלו ואחרים כאשר אנו צורכים משקאות ומאכלים המכילים בתוכם כמויות קטנות יותר של חומר הקפאין. בטבע, הקפאין מצוי בצמחים שונים ופולי קפה, כאשר תפקידו של הקפאין במקרים אלו הוא לקטול חרקים המנסים להיזון מהצמח בו הוא מצוי.
צריכת הקפאין המוגברת ביותר מתרחשת על ידי כל אילו מבינינו הנוהגים לצרוך מספר כוסות של קפה או תה לאורך היום ואין זה משנה אם מדובר בקפה הפוך, מנת קפה של אספרסו, קפה שחור וכדומה. הקפה נחשב לאחד ממוצרי הצריכה הנפוצים והמבוקשים ביותר בעולם, כאשר רק ברשת הקפה העולמית “סטאר-בקס” נמכרים למעלה מ-8 מיליון כוסות קפה מד יום. לאורך השנים, נערכו עשרות מחקרים אשר נועדו לבחון אחר צריכת קפאין בהקשר לבריאות גופינו, כאשר חלק מהמחקרים מדברים על היבט חיובי לבריאותינו וחלק מהמחקרים מציגים תמונה הפוכה.
צריכה יומית
כך או אחרת, ההמלצה של הוועדה הבכירה בארצות הברית לענייני תזונה הינה צריכה יומית של 4 כוסות קפה בממוצע בהיקף של עד 500 מ”ג קפאין. לצורך העניין, בספל אספרסו קצר ממתינים לכם 120 מ”ג קפאין. במחקרים שונים נמצא כי צריכה יומיומית של 3 ספלי קפה בהיקף של 400 עד 500 מ”ג קפאין, תורמת רבות להפחתת הסיכון להתקפי לב בשיעור ממוצע של 45% פחות סיכון. כמו כן, חשוב לציין שצריכת קפאין באמצעות שתיית קפה ותה ולא באמצעות צריכה מוגברת של משקאות תוססים וקלים בהם נמצא קפאין, מאפשרת לגופיכם ליהנות מ-1000 רכיבים נוספים המצויים בכל ספל קפה וביניהם: נוגדי חמצון, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים החיוניים לבריאות גופינו.
מצד שני, חשוב לציין שצריכה גדולה יותר מ-3 עד 5 כוסות קפה ביום עלולה להיות מלוות בבעיות שונות העלולות להתפתח למצבים בריאותיים מורכבים, כאשר בין יתר התופעות הנלוות לצריכה יומית גדולה של קפאין תוכלו למצוא: בעיות שונות במערכת העיכול, כאבי ראש בתדירות גבוהה, עצבנות יתר, עלייה בלחץ הדם, נדודי שינה ועוד. תופעות אלו מתרחשות בקרב אנשים הצורכים כמות יומית העולה על 600 מ”ג קפאין. חשוב לציין שצריכת קפה איננה מומלצת לאוכלוסיות הסובלות מלחץ דם גבוה, נשים בהריון ונשים מניקות, כלל האוכלוסייה מתחת לגיל 18 ונשים וגברים הנוטלים תרופות מכל סוג.
מכיוון שגם הדעות המחקריות בכל הנוגע להשפעת הקפאין על בריאות גופינו, חלוקות, אנו ממליצים לכל אחד ואחת מביניכם להיצמד להמלצותיה של הוועדה הבכירה בארצות הברית ולהקפיד על צריכה מינימאלית של קפאין ולא לעבור את הכמות המומלצת.
לסיכום, קפאין מצוי במשקאות שונים וצריכה מוגבלת שלו יכולה לתרום לפעילותן של מערכות פיזיולוגיות שונות בגופינו, אך יחד עם זאת חשוב לזכור שצריכה מוגברת של קפאין ברמה היומיומית עלולה להוביל להתפתחותן של בעיות רפואיות ומחלות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *