כללי

ויטמין D – השיבות והסגולות

ויטמין D סגולות ויכולות

מבלי להמעיט מחשיבותו של ויטמין D, שכבר הוכח כי מחסור בו עלול לגרום למחלות שונות.
אז מה הסיפור של ויטמין D, מהי חשיבותו, ומדוע לכל כך הרבה אנשים יש בו חוסר? על שאלות אלה ואחרות ננסה לענות המאמר הבא.

בתור אנשים עסוקים ושוחרי בריאות אנו מאד אוהבים את המלך התורן הנותן לנו להרגיש כי אנו לא מוותרים לעצמנו ופועלים באופן אקטיבי למען בריאותנו.
בעבר היה זה ויטמין C, היום זה ויטמין D

 

עד לפני כמה עשרות שנים “אמבטיות שמש” היו הליך מקובל בטיפול בתינוקות.
השיטה הייתה פשוטה: נתנו לתינוק לשחק עירום בשמש זמן מה, וכך הגנו עליו מרככת עצמות – מחלה שבה העצמות מתעוותות בשל מחסור בסידן.
מאוחר יותר התגלה שוויטמין D הוא הגורם המקשר בין אור השמש לבין הסידן שבעצמות, שכן תפקידו המוכר ביותר הוא לשמור על מאזן הסידן והזרחן בגוף.
שיבושים במשק הסידן עלולים להוביל לרככת עצמות אצל ילדים ולדלדול עצם(אוסטאופורוזיס) אצל מבוגרים.

ויטמין D נוצר ומעובד באברי גופנו, תחילה בעור כתגובה לקרינה על-סגולה המגיעה מהשמש, ולאחר מכן בכבד ובכליות.
הגדרתו כוויטמין מטעה, שכן ויטמינים מוגדרים כתרכובות אורגניות החיוניות לתפקודנו התקין אך איננו יכולים לייצר אותם בעצמנו.
ויטמין D, לעומת זאת מיוצר באופן טבעי בגופנו ויש מעט מאד מוצרי מזון שעשירים בו באופן טבעי.

 

ויטמין D – מדוע הוא כל כך חשוב?

ויטמיןD הוא אחד הוויטמינים החשובים לתקינות מערכות הגוף.
לגברים הוא מועיל לשמירה על ייצור זרע תקין ולנשים הוא מסייע למניעה של בריחת סידן.
תרומתו לבריאות השיניים, לפעילות תקינה של השרירים ומניעת עייפות ודיכאון, בעת הריון מחסור בויטמין D עלול לגרום נזקים לעובר, במיוחד למערכת החיסון ולמוח ולהפריע להתפתחות תקינה של ההיריון.
מחקרים מראים כי ויטמין D עשוי לסייע במניעה ובריפוי של מחלות לב, יתר לחץ דם, סכרת נעורים, טרשת נפוצה ורככת.
ויטמין D מסייע לבלוטת יותרת התריס לווסת את כמויות הסידן בדם.

 

גורמים המפחיתים את ספיגתו של ויטמין D בגוף:

  • הימנעות מוחלטת מחשיפה לשמש (שימוש בבגדים ארוכים), או חשיפה מעטה מידי,
    שימוש בקרם הגנה, ימים מעוננים.
  • עור כהה.
  • הזדקנות.
  • השמנה.
  • מחלות כבד.
  • מחלות כליה.
  • עישון.
  • תרופות מסוימות המונעות ספיגה של ויטמין D (לדוגמא קסניקל, שמן מינרלי, קולסטירמין, קולסטיפול).

על מנת לקבוע אם יש לנו מספיק ויטמין D בגוף, יש לבצע בדיקת דם שתראה את רמתו. על פי הידע המקובל כיום, לכ50% מהאוכלוסייה יש חסר בוויטמין D. מספר המייצג רמות של מגפה ממש.

 

דרכים עיקריות לקבלת ויטמין D באופן טבעי:

  1. מזון- דגים עתירי שומן (סרדינים, טונה, מקרל, סלמון), חלמון ביצה, חלב ויוגורט, כבדים ופטריות שטאקי ידועים כמכילים ויטמין D, אך כמותו קטנה מאד ואינה מספיקה למניעת חסר.
  2. שמש- הדרך המשלימה היא קרני שמש(קרני UVB), החודרות ישירות דרך העור החשוף ומאפשרות יחד עם הכולסטרול סינטזה של ויטמין D בעור.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *