בלוג

הפרעות ותסמינים הנגרמים עקב מחסור באומגה 3

אומגה 3 הוא אחד מתוספי התזונה שיעילותו נחקרה והוכחה במחקרים רבים.

וזאת בשל יעילותו במניעה ובטיפול של מחלות רבות – החל ממניעת מחלות לב דרך מניעת שבץ מוחי, שיפור קוגניטיבי,
הפחתת סיכון לדיכאון, מניעת מחלות דלקתיות ועד הפרעות קשב אצל ילדים.

אומגה 3 הוא שם כולל לקבוצה של חומצות שומן בלתי רוויות, המורכבות משרשרת של אטומי פחמן ומימן. אלה חומצות שומן חיוניות, שהגוף אינו יכול לייצר לבדו,
ולכן הדרך היחידה לצרוך אותן היא דרך המזון שאנחנו אוכלים או כתוסף תזונה.
קיימים שלושה סוגים עיקריים של
אומגה 3: חומצה אלפא-לינולנית (ALA) שמקורה בזרעים, אגוזים ושמנים צמחיים, חומצה איקוסאפנטאנואית (EPA) וחומצה דוקוסהקסנואית (DHA) שמקורה בעיקר בשמן דגים המופק מדגי סלמון או מקרל.
אומגה 3 היא חומצת שומן, אך, לא כל השומנים הם רעים. החומצה השומנית של
אומגה 3 נחשבת לאחד מהסוגים הטובים של שומן. לחומצה זו תפקידים רבים והשפעות בריאותיות רבות.
הן חשובות לתפקוד היעיל והשוטף של התאים בגוף ותפקידן לשמור על גמישות קרומי התא ולאפשר קליטה והעברה של חומרים אל ומחוץ לתא.
צריכה של חומצת
אומגה 3 הוכחה כיעילה בהפחתת הסיכון למחלות לב, דיכאון, דמנציה, דלקות פרקים ועוד.

לדברי מומחים בתחום, במהלך 200 השנים האחרונות, עם שינוי הרגלי התזונה בעולם התעשייתי המערבי, נוצר מחסור הולך וגדל של חומצות שומן מסוג אומגה 3 בגופנו.
מחסור זה, על פי מספר רב של מחקרים, הוא גורם מכריע בהיווצרות מספר רב של מחלות כמו:
מחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי, סוכרת מבוגרים, סרטן על עשרות סוגיו, דיכאון, הפרעות קשב וריכוז, מחלות מעי דוגמת קוליטיס, סכיזופרניה, אפילפסיה, דמנציה ואלצהיימר.
אצל ילדים ADHA וכן מחלות אוטואימוניות הכוללות דלקות פרקים, זאבת, פסוריאזיס, התקפי קצרת, אלרגיות ועוד.

נמצא כי חיות מעבדה עם חוסר באומגה 3 סבלו מליקויים בזיכרון ולמידה.
אצל בני אדם מחסור דומה קשור לסיכון מוגבר לבעיות נפשיות וקוגניטיביות כגון הפרעות קשב וריכוז, דיסלקציה, דמנציה, דיכאון, הפרעה דו-קוטבית (מניה-דפרסיה) וסכיזופרניה.

 

האם ניתן לצרוך אומגה 3 גם המהלך הריון והנקה?

ניתן ואף רצוי – למעשה הוכח כי תינוקות שלא הוזנו במהלך ההריון וההנקה בכמויות מספקות של חומצות שומן חיוניות ובעיקר DHA היו בעלי סיכון מוגבר להפרעות בהתפתחות מערכת העצבים והמוח
(כגון ראייה, הפרעות קוגניטיביות והתנהגותיות ועוד).

 

הולכות ומצטברות הוכחות המראות קשר ישיר בין ריכוז אומגה 3 בדם לבין הפרעות מצב רוח ואת התפקיד המרכזי של אומגה 3 בטיפול בדיכאון.
טיפול באומגה 3 במצבי דיכאון נמצא יעיל אצל חולים דיכאוניים שלא הגיבו לטיפול בתרופות אנטי דיכאוניות.
תוצאות המחקר הראו כי תוספת של גרם אחד של אומגה 3 היה יעיל בחולים דיכאוניים שלא הגיבו לתרופות קונבנציונליות.

 

חסר תזונתי מתמשך של חומצות שומן אומגה 3 נפח המוח קטן  ב-20% .תוספת תזונתית של חומצות שומן אומגה 3 ,מובילה לתיקון הנזק שנגרם ולהשבת נפח המוח לקדמותו. 

 

בעקבות ממצאים אלה ונוספים, משרד הבריאות ומינהל המזון והתרופות בארצות הברית (​FDA) ממליצים לכלל האוכלוסייה, כולל ילדים, שחשוב יצרכו אומגה 3 לילדים,
לשלב דגים בתזונתם או לחילופין להוספת אומגה 3 כתוסף יומי כחלק מאורח חיים בריא.

 

אומגה 3

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *