כללי

בעיות עיכול – כסיבה לספיגת ויטמינים נמוכה מהמזון

תפקידם של הוויטמינים השונים הוא לסייע למערכות הגוף השונות לבצע את פעולותיהן הפיזיולוגיות בצורה תקינה ורציפה.
הוויטמינים הם למעשה חומרים אורגניים המסופקים לגוף האדם באמצעות המזון אותו הוא צורך,
כאשר את סוגי הוויטמינים השונים נהוג לסווג לשתי קבוצות ויטמין עיקריות.
האחת, קבוצת ויטמינים ממיסים בשמן, והשנייה, קבוצת ויטמינים ממיסים במים.
בקבוצת הוויטמינים הראשונה נמנים ויטמינים כגון: ויטמין K, ויטמין D, ויטמין A ו – ויטמין E,
ובקבוצת הוויטמינים השנייה נמנים סוגי ויטמין כגון: ויטמין C וקבוצת הוויטמינים הנמנים על ויטמין B.
הוויטמינים הממיסים בשמן נאגרים בגוף לאורך זמן ממושך ואילו הוויטמינים הממיסים במים מופרשים מהגוף תוך מספר ימים, למעט ויטמין B12  הנמנה אומנם עם קבוצת ויטמינים מסוג B הממיסים במים אך בניגוד ליתר הוויטמינים מאותה קבוצה, הוא נאגר בגוף לפרק זמן ממושך.

בעיות עיכול והקשר לספיגת ויטמינים נמוכה
תהליכי עיכול לקויים עלולים להיות מלווים בתופעות נפוצות כגון: הקאות, כאבי בטן ושלשולים.
בנוסף, פעילות המעיים היא זו האחראית לכ-70% מפעילותה של המערכת החיסונית בגופנו ולכן יש קשר ישיר בין חיידקי מעיים מזיקים לבין הידבקות למחלות וויראליות כאלו ואחרות. התרבותם של חיידקי מעיים מזיקים עלולה להוביל גם לכאבי גוף ועייפות לא מוסברת, עודף משקל, בריאות שיניים ירודה ואפילו לתחושת עצב ודכדוך.
מכיוון שפעילות המעיים ומערכת העיכול אחראית על מרבית פעילותה של המערכת החיסונית של גופנו, קיים קשר ישיר בין צריכת ויטמינים וספיגתם היעילה לבין פעילותה תקינה וצמצום הופעתם של החיידקים המזיקים במעיים.
ספיגת ויטמינים נמוכה או מחסור בוויטמינים המסייעים לפעילותה של מערכת העיכול, עלולות להוביל לבעיות עיכול שונות שאת רובן ניתן למנוע באמצעות אספקה תדירה של הוויטמינים הנחוצים לפעילות מערכת העיכול בגופנו.
סוגי ויטמינים המסייעים לפעילותה של מערכת העיכול
ויטמין K  הוא אחד מהוויטמינים החיוניים ביותר לפעילות תקינה של מערכת העיכול. ויטמין זה מסווג לשני סוגי ויטמין שונים,
האחד ידוע בשם ויטמין K2 המיוצר על ידי חיידק המעי בגופנו והשני, ויטמין K1 אותו ניתן לספק לגופנו באמצעות מזון מסוג עלים ירוקים כגון: כוסברה, פטרוזיליה, ברוקולי, סלק עלים ותרד. ויטמין K2  מצוי גם בכבד עוף, חלב פרה, ביצים, חמאה ויוגורט. גם ויטמין B1 הנמנה על קבוצת ויטמינים מסוג B, מסייע רבות לפעילותה של מערכת העיכול, כאשר מקורות הוויטמין מצויים במזון מן החי ומן הצומח, לרבות, מוצרי חלב, בשר, כבד, קטניות, פירות, ירקות, אגוזים ועוד.
מכיוון שפעילות המעיים אחראית לרוב פעילותה של המערכת החיסונית, חשוב לצרוך גם כמות מספקת של ויטמין C וויטמינים נוספים החיוניים לכלל מערכות גופנו.
לסיכום, קיים קשר ישיר בין מחסור בוויטמינים מסוימים או ספיגתם הנמוכה בגופנו לבין בעיות שונות במערכת העיכול העלולות להשפיע על כלל פעילותה של המערכת החיסונית בגופנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *